کپکها ترکیبات سمی در غذای دام
نوشته شده توسط : علی پور

تعداد زیاد زیادی از کپکها ترکیبات سمی بنام مایکو توکسین ها تولید می نمایند . در در میان مایکو توکسین ها ، 14 نوع سرطانزا وجود داراست که در این میان آفلا توکسین ها از نظرقدرت سرطانزایی قویتر از سایرین می باشند .
دو کالا اکثر و حیاتی تولید کننده سموم قارچی عبارتند از: آسپرژیلوس و فوزاریوم . عوامل مختلفی بر ساخت سموم قارچی بوسیله قارچ ها تأ ثیرگذارند که از آن گزاره رطوبت، مرتبه حرارت و پرورش هم زمان سایر میکروب ها می باشند . از فی مابین سموم قارچی شناخته شده، آفلاتوکسین ها عموماً به وسیله آسپرژیلوس فلاووس ساخت می شود .
آفلا توکسین ها توسط دو کپک آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس تولید می شوند . آفلا توکسین ها گونه های مختلفی دارند که شامل آفلا توکسین B1, B2 G1, G2, M1, M2 و مشتقات آن‌ها که آفلاتوکسین B1 قویترین مدل آن می باشد .
گشوده تاب نوروروشنایی این شش توکسین در نور ماورائ بنفش بصورت تحت میباشد:
B1

B2

G1

G2

M1

M2

آبی

آبی

سبز

سبز،
آبی
آبی

آبی رنگ
، بنفش

آفلا توکسین ها در طیف وسیعی از مواد غذایی مثل طعام دام و طیور، شیر، آرد گندم ، آرد سویا، کشمش، پنیر، ماست، سوسیس های تخمیری، گوشت های فعالیت آوری گردیده و . . . مشاهده شده می‌باشد .

ماشین آلات تولید خوراک دام
در رخ کپک زدگی طعام دام و ساخت آفلاتوکسین B1 در آن ، مشتق هیدروکسی آن یعنی آفلاتوکسین M1 در شیر مشاهده می شود که همانند Af B1 اثرات هپاتو توکسینی و سرطان زایی دارد البته بایستی ذکر شود که محققین متفاوت وجود آفلا توکسین های M1,M2 را در شیر گزارش کرده اند که کلیه آنها مشتقات آفلا توکسین های B1,B2 می باشند . البته مهم ترین آفلا توکسینی که در شیر وفراورده های لبنی وجود داراست مدل M1 می باشد .
در موضوع حداکثر مقدار مجاز AFB1 وAFM1 در کشورهای متعدد مقررات متنوعی وجود دارد، اما به طور معمول حداکثر مقدار مجاز AFB1 را در طعام دام ppb20-10 در نظر می گیرند . مطالعات متعدد نشان داده اند که میزان ایجاد AFM1 در شیر چیزی حدود 1-2 درصد اندازه AFB1 درخوراک دام می‌باشد . بدین ترتیب در بخش اعظمی از کشورها میزان مجاز AFM1 رادر شیر ppb05/0تعیین می نمایند . با دقت به این که در کشورهای درحال توسعه،ازجمله ایران، حجم قابل توجهی از طعام دام آلوده به کپک ودر فیض آفلا توکسین های متنوع می باشد وجود AFM1 درشیر دام ها امری ارگانیک میباشد، چه بسا در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده هم گهگاه تایم ها شیوع گسترده AFM1 را درشیرهای تولیدی می توانایی رویت کرد .درمورد شیوه اثرات سرطان زایی آفلا توکسین ها مطالعات متعددی به وسیله محققین متفاوت انجام شده میباشد واکثرمحققین بر این عقیده اند که آفلا توکسین ها بخصوص نوع B1 که قویترین وسمی ترین مدل هم می باشد از نحوه اتصال به مولکول هایDNA سلول و ساخت جهش های نقطه ای در آن و خلل در سنتز DNA اثر خود را می گذارند .
اما به جز اسیدهای نوکلئیک، سایر ماکرو مولکولهای سلولی هم ممکن می‌باشد ذیل تاثیر آفلاتوکسین ها قرار گیرند .
مشخص گردیده است که تغییرات آنتی اکسیدانی butylated
Hydroxyanisole) ) BHAو hydroxytoluene) butylated )BHT قادرند خواص جهش زایی AFB1 را به اندازه دو برابر ارتقا دهند . همچنین اثبات شده میباشد که سمیت آفلا توکسین در حیوان ها برنا وجنس نر اکثر است . روشهای مختلفی برای میزان گیری مقدار آفلاتوکسین در طعام دام و مواد غذایی وجود دارااست ، ازجمله: (HPLC, TLC, RIA, ELISA, EIA) والبته بایستی توجه داشت که در هر کشوری با توجه به تجهیزات مو جود می بایست سعی شود که از دقیقترین وارزانترین راه جهت اندازه گیری این سموم خطرناک استعمال شود وسپس با مشخص و معلوم کردن مقدار تقریبی سموم در مواد غذایی متعدد به خصوص طعام دام، حد مجازی برای آن تعریف شود .
اثرات
سم آفلاتوکسین در بهداشت وسلامتی بشر وحیوان: بشر توسط مصرف غذاهای آلوده و کثیف در اثر رویش قارچها درمعرض مخاطرات ناشی ازسم قرار گرفته وچون جلوگیری از رویش قارچها در مواد غذائی سهل نمی باشد بنابراین پیشگیری از بیماریهای قارچی در آدم وحیوان مشکل می باشد .
در برخی از کشورهای عالم مثل تایوان ،اوگانداوهندوستان مواقعی از بروز افلاتوکسیکوزیس انسانی در اثر مصرف غذاهای کثیف ،گزارش گردیده هست امادر کشورهای بسط یافته به ادله وجود سیستم های کنترلی ظریف ،فروش مواد غذائی کثیف ممنوع بوده وبیماری به ندرت مشاهده می شود .
نشانه ها بالینی مشاهده گردیده در آدم دربرگیرنده : در سال 1988 آژانس دربین المللی تحقیق بر روی سرطان، آفلاتوکسینB1 که یکی از شایع ترین سموم ایجاد گردیده توسط قارچ آسپرژیلوس می باشد را در لیست کارداران سرطان زای بشر قرار داد .
ضررهای ناشی از مصرف آفلاتوکسین ها در انسان، از پاراگراف محرز بودن نقش آفلاتوکسینB1 در وقوع سرطان و مقاوم بودن آفلاتوکسینM1 جان دار در شیر، حتی در برابر استرلیزاسیون و پاستوریزاسیون، ضرورت راه حل اندیشی در خصوص در دست گرفتن سموم قارچی خصوصاً آفلاتوکسین ها را صد چندان می نماید .
استفراغ ، دردناحیه شکم ،ضایعات حاد کبدمثل FATTY CHANGE، ادم ریوی ،لرزش عضلانی ،کوما،تشنج ومرگ همراه با ادم مغز ودرگیری اندامهائی نظیر کبد ،کلیه هاوقلب می باشد .افلاتوکسین 1 B از عامل ها تراتوژنیک موتاژنیک وسرطانزای انسانی می‌باشد .
در صورتی‌که آدم روزمره برای برهه زمانی طولانی کمتر از ۱۰ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افلاتوکسین B1 اخذ کند به عوارض زود گذر وموقتی دچار می شوداما چنانچه این میزان به ۵۰ میکروگرم برسد اثرات بالینی مهمی صورت خواهد بخشید وتظاهرات اپیدمیولوژیکی اتفاق می افتد .
مطالعات انجام شده در آسیاوآفریقا نشان می دهد که جیره های غذائی دربردارنده افلاتوکسین از کارداران ایجاد سرطان کبددر آدم می باشند بدین ترتیب محققین بیمارستانهاومراکز درمانی سراسر عالم در جستجووتلاش برای معین نمودن علل سرطان کبد می باشند .
آنان پس از بررسهای متعددی پی برده اند که افرادی که در معرض فاکتورهای خطر مثل هپاتیت ،سیروز کبدی ،افلاتوکسین ها،پیری وعوامل ارثی قرار دارا هستند احتمال ابتلا به سرطان کبد درآنها عمده می باشد . فاکتورهای خطر عواملی میباشند که شانس ابتلا انسان را به یک بیماری ارتقاء می دهند .
علائم بالینی مشاهده شده در حیوان ها شامل: توکسین های جانور در غذای دام و طیور با مکانیزم های زیادی سبب ساز ایجاد غم های مختلف می گردند . ازجمله با تداخل در چرخه ساخت انرژی در سلول، باعث تولید مرگ سلولی می شوند . همینطور می توانند سبب تداخل در سوخت و ساز کربوهیدرات هاو چربی ها شوند و یا با تداخل در اسیدهای نوکلئیک سلول، باعث عدم ایجاد پروتئین های موضوع نیاز سلول شوند و به این ترتیب عوارض مختلفی از پاراگراف تولید سرطان، ایجاد ناقص الخلقه زائی، نفروز کلیوی، نکروز بافت کبد، دلایل عصبی، تداخل در روند خون سازی و کاهش فعالیت سیستم ایمنی را سبب ساز گردند .
حیوانات مصرف کننده سموم قارچی به علت مشکل حاصله در دستگاه ایمنی، اکثر به بیماری های متفاوت در گیر می شوند و عموماً شناسائی نقش این سموم در پروسه بیماری های تولید گردیده در خفای بقیه کارداران مربوط به وقوع بیماری، دوچندان اختلال می باشد . اکثر تحقیقات، موید تأثیر سموم قارچی بر ایمنی سلولی می باشند اگر‌چه تأ ثیر آنها بر ایمنی هومورال، نفی نگردیده هست .
معمولاً حیوانات جوان، عمده در مقابل جراحت های ناشی از این ترکیبات قراردارند که با ظهور علائمی همچون اختلالات گوارشی، اندک خونی، زردی، کاهش غذای مصرفی و منفعت وری، خود را نشان می دهد .
ایراد در دستگاه گوارش ،جلوگیری از کار سیستم ایمنی ،کاهش ساخت نظیر ، افزایش ضریب تبدیل طعام ،کاهش شیر وتخم مرغ ،کم خونی ،یرقان وکاهش رشد می باشد .
ساخت سرطان به وسیله افلاتوکسین به طور گسترده موضوع مطالعه قرار گرفته می باشد وکبد اندام مهم هست که در بیشتر مدل ها جراحت می بیند .
نتایج حاصله از این مطالعات حاکی از آن است که افلاتوکسین های 1 B ،M1،G2 باعث ایجاد اشکال سرطان در گونه های متفاوت حیوان‌ها می شوند . در حیواناتی که تحت تاثیر افلاتوکسین قرار گرفته اند،اشتها ناچیز شده، تلفات ناشی از این سموم قابل مشاهده هست .در حالیکه علامت ها بالینی در گوساله وگاوها زمانی ظواهر می شودکه به ترتیب اندازه PPB 150 و PPB ۶۰۰ افلاتوکسین را اخذ کرده باشند .
در شکل حاد بیماری علائمی نظیر بی حالی ،درد منطقه شکم ،اسهال ، RECTAL PROLAPSE وسرانجام مرگ مشاهده میگردد .
در شکل مزمن علاوه بر ضایعات کبدی ،کاهش پرورش ،کاهش راندمان تغذیه ،ضایعات کلیوی ،اختلال در متابولیسم پروتئین هاوچربی ها چشم گردیده است آفلاتوکسین ها می توانند نکروز خراب ،سیروز وتومورهای کبدی ، را در دسته های مختلف حیوانی تولید کنند به تیتر مثال افلاتوکسین B1 در بسیاری از مدل ها شامل پستانداران ،پرندگان ، ماهیها جوندگان سرطانزا می باشد .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: